dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

De Gouwe Ouwe Toerrit

zaterdag 16 april 2022

Inmiddels draaien Carl en ik al ruim 20 jaar mee in het klassiekerwereldje van oldtimerclubs en toerritten, dus je zou denken dat we alles wel een keer gehad zouden hebben, maar niks is minder waar. Op een dag kreeg ik een berichtje via Messenger van Ger Jongenelen of ik hem wilde bellen. Nou kijk ik niet elke dag de Messenger-berichten na, dus het was alweer een paar dagen later voordat ik het berichtje zag. Ik deed een berichtje terug naar Ger of het nog steeds actueel was. Na het doorgeven van mijn telefoonnummer belde Ger me 's avonds op met de vraag hoe het met ons ging en na een leuk gesprekje kwam de vraag of Carl en ik zin hadden om mee te rijden met hun klassieke vrachtwagenclubje. Dit is een club van voornamelijk DAF-rijders en de meeste kennen we al vele jaren. Carl en ik voelde ons zeer vereerd dat we mee mochten rijden en gingen natuurlijk op deze uitnodiging in.

Zo kwam het dat Carl en ik vrijdagochtend 15 april om 11:00 bij de stalling stonden met de pick-up en de Z3. De pick-up had ik een week ervoor weer uit Marknesse gehaald waar deze stond voor een beurt. Eigenlijk had dit al een week eerder gekund, maar toen durfde ik het niet aan i.v.m. verwachte sneeuw en strooizout en daarom bleef de VW een weekje langer logeren in Marknesse. Op zich geen probleem voor de garage, maar op een gegeven moment kon hij de pick-up niet meer verplaatsen, omdat de sleutel in het contact zat en de deuren op slot. Gelukkig stond de auto niet heel erg in de weg en heb ik een reservesleutel. De Z3 moest mee naar de stalling, zodat het winterdak eraf kon en op de laadbak van de pick-up geplaatst kon worden. Dit ging vlot en al snel konden we met de Z3 en de DAF weer naar Lelystad. Na al deze logistieke zaken kon het feest beginnen.

En dat begon al zaterdagochtend om 6:00. Het beginpunt van de toerrit was bij Arie Groeneveld in Lisserbroek en hij en zijn vrouw hadden de koffie al om 8:30 klaar. Het is ruim anderhalf uur rijden met de DAF vanuit Lelystad, dus Carl en ik vertrokken net na zeven uur. Bij Arie Groeneveld aangekomen was het gelijk gezellig. Koffie en cake stonden inderdaad al klaar en ook een stuk krentenbrood ontbrak niet. De andere deelnemers druppelden ook langzaam binnen en op 1 na waren ze allemaal met een DAF en het merendeel waren goede bekenden van ons.

Op het drukke programma stond een leuke toerrit door de bollenstreek met een bezoek aan een Chevrolet-museum en aan het Nederlands Transport Museum. Dat laatste trok onze bijzondere aandacht, want hier staat het TEE-treinstel, waar wij vroeger een model van op onze treinbaan hadden rijden. Dit treinstel is na zijn actieve dienst in Europa verkocht naar Canada. Hier heeft het kort gereden met de originele motorwagen, maar die voldeed niet in het Canadese klimaat. Al snel werden de motorwagens vervangen door een locomotief en de motorwagens gesloopt. Na de actieve dienst in Canada lukte het uiteindelijk om 2 kopwagens en 3 tussenwagens weer terug naar Europa te halen. Eerst Zwitserland, maar dat ging niet door en het treinstel werd gered door een stichting in Nederland. Het treinstel heeft in Lelystad gestaan en later in Watergraafsmeer, maar beide plekken was geen succes en het treinstel werd er niet beter op. Nu staat het in Nieuw-Vennep bij het Nederlands Transport Museum en hier proberen vrijwilligers er weer iets van de maken. Of het ooit nog gaat rijden is zeer de vraag, want er is dus geen motorwagen meer. Ze hebben wel de 2 motoren die erin horen. Het kost heel veel tijd en geld om van 1 koprijtuig weer een motorwagen te maken. De motorwagen had niet alleen een totaal andere indeling van de bak, maar ook drieassige draaistellen en niet de tweeassige draaistellen van de koprijtuigen die nu nog over zijn. Ook alle andere zaken van het motorrijtuig bestaan niet meer.

Maar goed, eerst via de bollenvelden en het strand naar het Chevrolet-museum. Dit via een hele mooie en leuke route. Bij Meeuwenoord sierbestrating konden we parkeren en speciaal voor ons stond er ook nog een kraampje met modelauto's waar zowel Carl als ik nog een modelletje scoorden. Na koffie en wat lekkers was het wachten op de rit naar het museum. Dit gebeurde per DAF brandweerwagen. Carl, ik, Ad en Ronald van der Mierden vonden dat je ook wel kon lopen en zo vertrokken we voor een korte wandeling. Het Chevrolet-museum is een privé-museum van Nico Meeuwenoord. Hier staan nog de originele Chevrolettruck en een originele Buick ziekenauto waarmee men vroeger reed. Een heel leuk museum, maar ook hier is ruimte een probleem. Ze hebben zelfs al een andere loods verderop om het spul te kunnen stallen, zoveel hebben ze door de jaren heen verzameld.

Na het bezoek aan dit museum met de DAF brandweer weer terug naar het sierbestratingsbedrijf. Nadat iedereen weer terug was ging de rit verder naar het Transport Museum. Daar aangekomen namen Carl en ik gelijk de gelegenheid te baat om het TEE-treinstel van binnen te mogen bekijken. Heel erg leuk om het treinstel te mogen betreden. Carl en ik waren er als een van de eersten en ze hadden wel door dat we echte liefhebbers waren. De rest van het museum was overigens ook zeer de moeite waard, maar het TEE-treinstel was wel het hoogtepunt. In het museum staat van alles wat met transport te maken heeft.

12 uur nadat we uit Lelystad vertrokken parkeerden we de DAF weer in Lelystad bij Carl. Het was een zeer geslaagde dag uit met dit leuke clubje liefhebbers en gelijkgestemden. We doen graag nog een keer mee! En gelukkig hebben we de foto's nog!


Mijn Kikkerdaf naast een 7-streper.


Karel Hoogendoorn en Ad Verkaik arriveren in Lisserbroek.


Mercedes-Benz 300D uit 1959 en 220S uit 1958.


Overzicht van een deel van de deelnemende DAF's.


Hoog gehalte Kikkerdafs.


Van de jaren 50 tot de jaren 90.


Mooie T2200 DO uit 1968.


DAF 2100, een FT 2105 DHT 285 uit 1985 van Visbeen.


Gezellig in de zon bijpraten en een kopje koffie drinken.


Marten Jongenelen geeft uitleg over de dag en de route.


En bedankt de familie Groeneveld.


Arie Groeneveld en zijn DAF 2800, een FA2800DKTD540 uit 1979.


DAF 2600 (FA2600DKA475) uit 1971, de voormalige auto van de voorzitter van de DOTC. Nu van Gerrit van Die.


DAF T2400 DK uit 1968 van Maarten van Die.


DAF 1600 (FA 1600 DT 360) uit 1983 van Karel Hoogendoorn.


Is zo'n zwembad nog iets voor Carl in de tuin?


DAF 1900 (A1900 DS540) uit 1969 van Verhoeff en een DAF 2700 uit 1990.


DAF Torpedo (A 16 DD 456) uit 1963 van de gebroeders 't Lam.


Mooi divers aanbod van DAF's (Torpedo, 2300, 2400 en 2600) wel allemaal rood.


Tweemaal DAF 2800. De rechter is een DAF FA2800DKTD475 uit 1978 van Ger Jongenelen.


Chevrolet Apache 30 van Nico Meeuwenoord. Hiermee hebben ze vroeger zelf gereden.


En ook met deze Buick ziekenauto uit 1957 ging Nico vroeger zelf op pad.


Mooi stukje cultureel erfgoed.


Veel Chevrolet trucks. Ze lijken hetzelfde, maar schijn bedriegd.


Driemaal Corvette.


Chevrolet Nomad uit 1959.


Chevrolet uit 1929.


Onderweg naar het Transportmuseum.


DAF brandweerwagen (FA 1600 DT 360) uit 1983 van Groeneveld.


We praten nog maar even verder bij.


Bij het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep.


Mooie 2400.


Een kop van het TEE-treinstel.


Andere kop en een tussenwagen.


Interieur van de kopwagen.


Carl in de restauratiewagen.


Keuken.


Stoelen in de TEE.


De geel/blauwe kleurstellig is de uitvoering zoals deze in Canada reed.


Motor van het TEE-treinstel. Er horen 2 van zulke motoren in de motorwagen.


DC2.


Ford Truck met oplegger.


DKW F102 uit 1965.


Heinkel T154 uit 1960.


Rijtje oude bussen van de Stichting Veteraan Autoussen (SVA). De linker was vroeger van het koninklijk huis.


Militaire DAF met rupsaandrijving.


Nog twee bussen van de SVA.


BMW neemt de overhand bij Carl op de oprit!



terug terug

   Evenementen:







    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007