dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

Jelles Herfst Festijn

vrijdag 17 tot en met zondag 19 november 2017

Jelle gooit een pijltje, Jos kijkt onder een auto en Gerben gaat even liggen.

Ooit begonnen als alleen een winterfestijn, werd het al snel uitgebreid met een zomerfestijn een aantal jaren geleden en begin dit jaar kwam er voor het eerst ook een Lentefestijn bij en nu dus ook nog een Herfstfestijn. Alle seizoenen zijn nu gedekt. Altijd gezellig bij Jelle!

Vrijdagochtend ben ik met de Touring naar het werk gereden en rond halftwee heb ik het werk beëindigd en koers gezet naar het zuiden. Onderweg maakte ik een tussenstop in de Anton van Duinkerkenlaan om een cadeautje voor Ellie door de brievenbus te kunnen frotten. Om vijf uur kwam ik aan bij Jelle, die net terug was met Gerben van de garage, waar hij zijn ASX weer kon ophalen na een beurt. We konden gelijk een aantal huizen verder lopen, waar Jelles moeder de stamppot al klaar had staan. Na deze heerlijke en voedzame maaltijd werd het tijd om naar de lokale sportvereniging te lopen. Hier zou de dropping starten. Met een bus werden we weggebracht en aan ons de taak om niet alleen de weg terug te vinden, maar ook nog de nodige vragen onderweg te beantwoorden. We hebben ergens een aantal antwoorden gemist, want we vielen niet in de prijzen. Maar desondanks hebben we een heel leuke avond gehad en de route naar het beginpunt was af en toe best nog wel spannend. Donkere bospaatjes werden niet geschuwd.

Zaterdagochtend eerst Jelle feliciteren en de cadeautjes overhandigen. Jelle serveerde vlaai als dank voor alle goedheid. Daarna dacht Jelle dit jaar slim te zijn en Aken van de agenda te schrappen. Elk jaar wordt er weer kostbare tijd verspeeld met een bezoek aan de modeltreinen- en autozaak in Aken. Jelle stelde daarom voor om naar Düsseldorf te rijden en de kerstmarkt te bezoeken. Maar eerst langs Eschweiler, niet ver van Aken, om een Jeep Cherokee Chief te bekijken. De auto had enige aandacht nodig, hoewel de auto ook niet heel slecht was, dus het bleef bij kijken. De conclusie is wel dat een Cherokee Chief qua hoogte in Jelle zijn garage past. De rit ging verder richting Düsseldorf. Onderweg stond er nog een bordje “Automuseum”, dus daar moeten we een volgende keer nog maar eens afslaan en de boel inspecteren. In Düsseldorf aangekomen viel Jelle zijn plan al snel in duigen. Helaas, ze waren nog bezig met het opbouwen van de kerstmarkt en tot overmaat van ramp waren we de parkeergarage nog niet uit of we liepen al tegen een enorme modeltreinen- en autowinkel aan. Deze kon zeker de winkel in Aken evenaren.

Na het bezoek aan de winkel liepen we verder richting de binnenstad van Düsseldorf op zoek naar een leuke eetgelegenheid, want de magen begonnen te rammelen. Op weg daarnaartoe konden we ons vergapen aan de dure auto’s in de Konigsallee, zeg maar de PC Hooft van Düsseldorf. In een overdekt winkelcentrum werd uiteindelijk een Italiaanse eetgelegenheid gevonden. De Italiaans-Duitse ober kon na afloop een bordje vet en de randen van de pizza weer mee terugnemen, maar desondanks smaakte het prima. Na het eten hebben we de rest van het centrum van Düsseldorf nog onveilig gemaakt. Bij de Rijnkade stond een enorm reuzenrad en Gerben en Jelle wilden de stad wel van boven zien. Ik heb de hoogtevrees maar even opzij gezet en ben meegegaan en inderdaad, een geweldig uitzicht over de stad viel ons ten deel en dat wil je toch niet missen. Na het reuzenrad werd het de hoogste tijd om weer terug naar de auto te lopen, want om 8 uur zou de film in Maas Mechelen beginnen.

Ruim op tijd arriveerden we in Maas Mechelen bij de bioscoop en we hadden nog tijd om een hapje te eten. Het bord, zeg maar schaal, spaghetti die ik bestelde was iets te veel van het goede, maar het toetje smaakte (Dame Blanche, moet je het wel met de juiste tongval uitspreken anders snappen ze het niet) wonderwel. Acht uur, tijd voor de voorstelling! Op aanraden van Gerben werd het “The Snowman”. Leek het na het zien van de trailer erg bloederig te worden, nou dat viel erg mee. Spannend, was het zeker!

Zondagochtend na het ontbijt en voor de koffie met vlaai kwam Jelle er niet langer onderuit. Het hele weekend had hij de planning zo vol gezet, dat er geen tijd was om de tent op te zetten die ik had meegebracht. Dit is tevens de tent die we volgend jaar gaan gebruiken tijdens de Baltic Sea Circle. Opzetten was in 17 minuten gedaan. Oké, niet alle haringen waren in de grond geslagen, maar Jelle heeft toch een goed idee gekregen hoe de tent eruit ziet. Er is ruimte genoeg voor de stretcher van Jelle. Dus nu was na de Touring ook de tent goedgekeurd door Jelle.

Het afbreken van de tent ging zelfs nog sneller, dus rap zaten we weer lekker warm binnen aan de koffie en vlaai. Nadat de vlaai op was vertrokken we naar Brussel voor de Autosalon. Conclusie van een middagje rondlopen op deze klassieke autobeurs is:
- De entree- en parkeertarieven zijn een stuk lager dan bij het MECC in Maastricht in januari.
- fotograferen gaan veel beter, omdat het rustiger is en beter verlicht.
- De BMW E30 wordt ook al een populaire klassieker en als ik de mijne tijdens de BSC heel houdt brengt hij vast meer op dan de aanschafprijs die ik er voor betaald heb
- Pagodes doen nu rond een ton en stonden er bij bosjes. Misschien wel het type auto dat naast de 911 er het meeste stond. Ik heb ze allemaal gefotografeerd, maar wil het de website-bezoeker niet aandoen om ze hieronder allemaal te tonen. Het waren er in ieder geval 20. Die auto kan nu wel voorgoed van de wensenlijst worden geschrapt. Ten tijde dat ik op zoek was naar eentje was de aanschafprijs een kwart van de huidige waarde. Toch ergens iets verkeerd gedaan (of toch niet, want een auto van een ton durf ik niet ergens te parkeren)
- Jelle komt tot de conclusie dat een Land Rover Defender, Mercedes-Benz G-klasse en Toyota Landcruiser ook te hoog zijn en de garage dus niet in kunnen
- Jelle ziet wel een leuke oplossing voor zijn stallingsprobleem als hij een Cherokee Chief zou kopen, een 1-kolomshefbrug. Die heeft als voordeel dat de kolom niet in de weg staat, zoals bij een 2-koloms of 4-kolomshefbrug.

Tot slot rijden we aan het eind van de middag weer naar Heerlen en na een hapje eten rij ik met de Touring weer naar huis en ook Gerben gaat weer naar Bilthoven. Onderweg in België durf ik de 95Ron E10 benzine niet aan en we tanken dus maar 98Ron. Heeft de Touring op zich niet nodig, maar kan vast minder kwaad dan E10. E10 in een E30, dat gaat volgens mij gewoon niet.

Zwaantje bedankt voor de heerlijke stamppot en griesmeel en dat ik mee mocht met de dropping. Erg leuk om een keer te doen. Jelle bedankt voor de gastvrijheid en het leuke programma. Ik doe het graag nog eens over en gelukkig is het JWF alweer snel! Of niet soms? Gerben bedankt voor de gezelligheid, de eet- en filmkeuzes en wat al niet meer. Het was een zeer gezellig en geslaagd weekend!


Tijdens de dropping moesten we in het cafe waar de pauze was aan het darten. Eerst drie pijltjes proefgooien en dan drie pijltjes voor het echt. Jelle had liever gezien dat de score van het proefgooien mee zou tellen.


Gerben en de familie Hagen rusten uit na de dropping.


Het wagenpark tijdens Jelles Herfst Festijn. Vlnr: Suzuki Alto van Gerben, BMW E30 Touring van Jos en Mitsubishi ASX van Jelle.


Jos inspecteerd de onderkant van de Jeep Cherokee Chief die in Eschweiler te koop staat.


Jelle neemt plaats achter het stuur.


"En hoe staat ie mij?" vraagt Jelle.


Op zich een goede basis, maar heeft wel wat aandacht nodig om er een mooie auto van te maken.


Johanneskerk Dusseldorf.


Het is kerst, ook voor de pinquins.


Bellenblazen.


Vergane glorie, Kodak-winkel.


Uitzicht op de Rijn.


Jelle en Gerben in het reuzenrad.


de binnenstad van Dusseldorf.


Neoplan SH6 uit 1955. deze bus in touringcar, lesbus en camper geweest.


Het reuzenrad.


Je kunt in een cabine ook eten als je dat wilt.


Jelle en Gerben aan de Rijn.


Ondanks dat de kerstmarkt nog opgebouwd moest worden was het aan de kade al erg gezellig.


Hier moet ik zijn. Duidelijker kan het niet.


Zondagochtend, we zetten de tent op.


Gerben is daar erg handig in.


Stokken door het doek duwen.


Na 17 minuten staat de tent.


"Hoe ligt dat Gerben?"


Jelle ziet het wel zitten met deze tent.


Je moet het alleen wat zonniger zien!


Nog voordat we binnen in de Expo zijn is Jelle al klaar. Dit is alles wat Jelle nodig heeft. Al hoewel, dit is een Jeep Wagoneer en Jelle wil eigenlijk een Cherokee Chief, de tweedeursversie van de Wagoneer.


In het trapportaal deze fraaie VW T2a bestel.


Deze Touring moet bijna 20.000 kosten. Oke, het is wel de gewilde 325i met 6-cilindermotor, maar de staat is met een gepsoten rechtervoorscherm ook weer niet perfect.


Amazon voor Victoria.


Mooie Citroen SM.


In een typische jaren 70 kleur.


VW T2b.


VW T1 Samba.


Een van de 20 Pagodes. Hier een 230SL.


Audi 100 CD.


In het Inarigroenmetallic.


We komen nu bij de vooroorlogse automobielen.


Is dit nog wat voor jou Ed?


Dit vind ik dan wel mooi.


Tamplin.


Amilcar, de eerste eigenaar was een vrouw.


Porsche 356 Speedster.


Cobra.


De stand voor Jelle, Shelby.


Mooie passende kofferset bij deze Pagode. Mooie kleurencombinatie trouwens.


Het mooie interieur van een Pagode.


Mooie 230SL, met fraaie kleurencombinatie.


Foodtrucks zie je ook overal. Hier een VW T2b pick-up.


Peugeot 504 cabrio.


Porsche 911 Targa.


Ford Capri RS.


Mercedes-Benz 230SL.


Ovaal. Deze was al verkocht, zoals opvallend veel auto's op de beurs. Het gaat weer goed met de economie.


Even pauzeren.


Jaguar SS100, die zie je ook niet overal.


Maar hier tweemaal.


Alfa Romeo.


Nog twee erg mooie Pagodes.


of deze erg mooie 230SL.


Nu de VW bus onbetaalbaar is geworden, stort men zich op het Fiat busje. Een stuk zeldzamer overigens.


Serpollet uit 1902. Dit is een stoomauto en kan 130km/u.


Cobra naast een Arrows F1 A8 met BMW-motor, rijder Thierry Boutsen uit 1985.


Porsche 718/2 van jonkheer Carel Godin de Beaufort uit 1960.


Fiat 124 spider.


Peugeot 404.


Ford Taunus TC1.


Leuke trapauto.


VW T1 Samba.


En dan komen we bij de prijsvraag van deze editie. Wat voor merk en type is dit?


Het is kerst!


Citroen Ami.


Aston Martin DBS.


Dafje.


Citroen Ami break.


Zo kun je ook op vakantie gaan.


BMW 1800.


Stand van de BMW club Belgie.


Peugeot 404 cabriolet (tweemaal)


Wat doen de Eenden tegenwoordig? 10.000 euro.


Het is danwel een 3 liter, maar verder kan hij maar ternauwernood tippen aan mijn eigen Topasblauwwe BMW Z3. Toch moet deze veel meer opbrengen dan mijn auto tegenwoordig waard is. Gerben posseert maar even om de foto interessanter te maken.


BMW E30 4 deurs sedan, 6-cilinder 2 liter.


Ja, het Fiat 850 busje wordt ook populair.


Simca.


En een Simca die toen al Talbot heette, een Tagora.


Opnieuw een Simca, we staan overduidelijk bij de Simca club Belgie.


VW Golf GTI.


Tijd om naar huis te gaan.



terug terug

   Evenementen:


    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007