dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

LVWCN - Type III meets type IV

zaterdag 3 juli 2021


Toen ik bij Kieft en Klok lekker in het zonnetje op een bankje zat toe te kijken hoe de deelnemers binnenkwamen stelde een andere deelnemer me de volgende vraag:"Hoe kan ik nu herkennen of het een type III of een type IV is?" Een goeie vraag! Ik wilde iets antwoorden van; een type IV heeft een zelfdragende carrosserie, maar daar heb je niks aan, want dan moet je al onder de auto gaan kijken. Vervolgens wilde ik nog antwoorden dat een type IV een andere motor heeft, maar dan moet je al aardig technisch onderlegd zijn om dat te zien. En omdat beide modellen de motor achterin hebben, kun je daar verder ook niks mee. Dus antwoordde ik:"De type IV heeft dubbele ronde koplampen." Daar kon de andere persoon wel wat mee, want dat was overduidelijk.

In 1961 werd de type III geintroduceerd, dus deze wordt dit jaar 60 jaar. De type IV kwam in 1968 op de markt. Tijd voor een ontmoeting van deze vaak ondergewaardeerde modellen van Volkswagen. Hans Kerkmeijer en Maurits Schouten hadden een leuke dag in elkaar gezet. De start was bij Kieft en Klok in Renkum, een bedrijf met een lange historie in Luchtgekoelde Volkswagen, verscholen in een woonwijk waar je het niet zou verwachten. Het eindpunt was bij RustBuster in Veenendaal, een bedrijf met veel ervaring in roestbescherming. Tussen deze twee bedrijven was een uiterst fraaie route getrokken met veel leuke wegen, tweemaal een pont en de nodige tussenstops.

Nadat we uitgebreid rond hadden gekeken bij Kieft en Klok vertrokken de deelnemers rond 11:00. Carl en Willem Range, onze gast deze dag, reden met de Trouwe Groene Variant en ik nam plaats op de bijrijdersstoel van de Kever van Loek Bosman. Net als tijdens de tocht der lage landen een paar weken geleden, kregen we nu ook weer een fraai boekwerkje mee met de routebeschrijving. Hier maakt Maurits altijd weer veel werk van. Na al slingerend links/rechts te rijden kwamen we zonder problemen bij de pont waar we de Nederrijn overvoeren. Dezelfde pont, het Lexkesveer, van een paar weken geleden tijdens de Stroese Oldtimerrit!

De eerste stop was bij laanboomkwekerij "Combinatie Mauritz". Hier kregen we een hapje en een drankje en een leerzame rondleiding door het bedrijf. Hier kweken ze laanbomen voor zowel Nederland als het buitenland.

Na de erg leuke rondleiding ging de rit via de achteruitgang weer verder. Opnieuw leuke weggetjes en dijkjes. Langs de Waalbanddijk was de tweede stop op de strekdam. Bij Eethuis "De Veerstop" konden we de consumptiebonnen inleveren voor de lunch. Het was lekker weer en we konden mooi buiten zitten, ondertussen nog even genieten van een passerende Kikkerdaf.

Maar er was nog een groot deel van de rit te gaan, met nog twee tussenstops, dus na enige tijd moesten we weer verder. Loek haakte hier af en Carl, Willem en ik reden nu gezamelijk in de Variant. Onderweg een bakje kersen ophalen bij "Gruun" na inlevering van een van de vooraf uitgereikte bonnen en weer verder. De aarbeien in het plaatsje Ingen bij cafetaria "De Oude Smederij" hebben we helaas gemist, maar de tijd begon te dringen. Bij Eck en Wiel opnieuw met de pont de Nederrijn over op weg naar RustBuster. Uiteindelijk kwamen we hier nog ruim op tijd aan, dus dat rondje voor de aarbeien hadden we achteraf best nog kunnen doen. Bij RustBuster uitleg over de diverse producten die ze leveren.

Al met al een meer dan geslaagde dag. Heel veel dank aan Hans en Maurits voor de geweldige organisatie! In Arnhem bij Willem hebben we nog gegeten en in de avond weer naar de polder terug, terugkijkend op een erg leuke dag!


Kieft en Klok in Renkum.


Mooie collectie Volkswagen in de ruime hal.


Er stond driemaal type III variant.


Maar ook Kevers, bussen, buggy's en een Volvo P1800.


Leuke Lego garages.


Ik vroeg nog aan Maurits of hij in de mailing niet ergens een vinkje verkeerd had gezet, want de eerste 7 deelnemers waren allemaal met een variant.


Hier de zevende, een vroege type III variant.


Deze Karmann Ghia is gebouwd op het onderstel van een type III.


Maurits heet iedereen welkom.


We vertrekken!


Ton Ketelaars met zijn 411.


Let op de kentekens van witte beide TL's!


Wachten bij de pont over de Nederijn.


Carl rijdt de pont op.


Type III, TL en Variant.


We zijn aan de overkant belandt.


Herman Steendam rijdt de pont af.


Gevolgd door de andere type III's, vooraan de familie Lankhaar.


Opstellen bij de boomkwekerij Combinatie Mauritz.


Driemaal type III variant.


Oude (korte) en nieuwe (lange) neuzen.


Uitleg over het bedrijf.


Vertrek via de achteruitgang.


Op de strekdam.


Maurits Schouten arriveert op de strekdam.


Tijdens het eten passeert deze Kikkerdaf.


Bij Gruun halen we een bakje kersen op.


Wachten op de pont bij Eck en Wiel.


We moeten de Nederrijn weer over.


Type III meets type IV op de pont.


Eindpunt bij RustBuster.


Hier eindigt de rit en de dag voor ons. Wie dat wilde kon nog eten in het restaurant even verderop, maar wij haakten hier af.



terug terug

   Evenementen:






    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007