dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

OCV -Lenterit

vrijdag 30 en zaterdag 31 maart 2018

Een kijkje in de keuken.

Waar een gemiddelde klassiekereigenaar de ochtend van de toerrit de auto uit de garage haalt en gelijk naar het evenement rijdt is dat bij ons wel anders. Dat vergt iets meer planning en handelingen. Misschien leuk voor de trouwe websitebezoeker om dit eens uit de doeken te doen. We nemen daarvoor de OCV-Lenterit als voorbeeld. Dat is een redelijk gemiddeld evenement. Er zijn ook evenementen waar het nog gekker wordt.

In de dagen voor het evenement bel ik Carl of hij meegaat en of hij tijd heeft om mee naar de stalling te gaan. Als ik enige indicatie hiervan heb, bel ik de stalling en vraag ik of we terecht kunnen op het tijdstip dat we graag zouden willen. Bijna altijd is het antwoord ja. Slechts in een enkel geval moeten we de auto/auto’s eerder of later ophalen.

In dit geval was ik vrijdag voor de OCV-Lenterit de hele dag vrij en Carl ook. Dus vrijdagochtend rij ik naar Lelystad met de Touring Voorheen deed ik dit nog meestal op de fiets, maar sinds ik een auto bij huis heb is het toch vaak met de auto. Voordat ik naar Carl rijd, gooi ik eerst nog het ondertekende document voor de visumaanvraag voor de Baltic Sea Circle bij Ed in de bus. Bij Carl aangekomen drinken we nog even koffie en gaan dan op ons gemak met twee auto’s naar de stalling. Op zich had het ook met 1 auto gekund, maar het is een goede gelegenheid om al mijn voertuigen eens op de foto te zetten, dus dan maar met de twee BMW’s naar de stalling. Het wordt ook hoog tijd dat de Z3 weer eens rijdt. Nadat na kerst de hardtop erop is gezet hebben we de Z3 nog maar 1 keer gebruikt en dat is veel te weinig. In de Touring worden achtereenvolgens de volgende dingen ingeladen: Mijn tas met spullen, een krik, twee accu’s van de vrachtwagen, een aantal pluche figuren en een stapeltje flyers.

Bij de stalling aangekomen is de deur al open en kunnen we gelijk naar binnen. Eerst maar kijken of we de DAF tot leven kunnen wekken, want die heeft in 2018 ook nog niet gelopen. De accu’s worden gemonteerd en het zeildoek van de DAF afgetrokken. Carl op de uitkijk om te kijken hoever ik achteruit kan. Ik draai de massasleutel om en steek de sleutel in het contact. Er gaat een rood lampje branden en dat is mooi. We hebben dus stroom. Ik trek de koude start uit en druk de startknop in. Vervolgens draait de startmotor de motor rond van de DAF en zet ik de ruimte vol rook. Maar naar enige aarzeling start de DAF en kan deze uit de stalling gemanoeuvreerd worden. Na een paar keer steken staat de DAF buiten. Mooi, die kan dus rijden.

Dan de volgende auto. De Rode Fruitmachine staat vooraan, dus die als eerste naar buiten geduwd. Daarna een caravan aan de kant en dan is het de beurt aan de Golf I, die Carl toch mee naar huis wil nemen, want die moet weer op voor de APK. Dat gaat allemaal redelijk vlot. Dan begint de moeilijkheid. De volgende auto die in de weg staat is de Jetta en die duwen we niet meer van zijn plek. Al lange tijd wordt er nauwelijks mee gereden en dan rolt ie niet meer zo makkelijk. Dus, accu uit de pick-up, accu in de Jetta en dan proberen te starten. Dit lukt niet en de brandstofmeter staat behoorlijk leeg. Met de Touring naar het tankstation om 5 liter brandstof te halen. Weer terug naar de stalling, de DAF staat helemaal aan het begin van de inrit en de pick-up net naast de deur van de stalling en de Golf I binnen waar de DAF normaal staat. De eigenaar van de stalling zal ook wel gedacht hebben…… Maar goed, 5 liter brandstof in de Jetta en opnieuw proberen. En jawel hij start. Carl gelijk maar even de weg op en neer rijden met de Jetta.

We kunnen nu bij de Dappere Anglia, die ook alweer lange tijd niet actief is geweest. De ontsteking zit er niet, laat staan een accu, dus starten hoeven we niet te proberen. De Anglia is wel te rollen en kan naar buiten. Daar zet ik de Anglia naast de pick-up aan de rechterkant van de deur. De DAF kan nu weer teruggereden worden en komt half in de deuropening. Tot slot kunnen de beide BMW’s links van de deur geparkeerd worden. Het hele wagenpark van mij staat nu voor de stalling en ik kan foto’s maken.

Na deze fotosessie kan de Anglia weer de stalling in. Daarna de Jetta, die we nu wel kunnen duwen. Accu uit de Jetta en deze accu kan in de Golf I. De pick-up duwen we nu op de plek van de Golf I. Daar past ie precies tussen de Jetta en de Corsair. Ja, die Corsair staat daar ook al weer veel te lang te wachten op betere tijden.

Wie nu denkt dat we klaar zijn en met de DAF naar huis kunnen heeft het mis. Als eerste moet ook de caravan weer op zijn plek en dan gaan we met de Golf I en de DAF naar Carl zijn huis om deze om te wisselen met de Passat. De Passat gaat voor een tijdje de stalling in. Maar niet voordat ik de beide Duitse stationcars uit 1990 op de foto heb gezet. De Passat kan nu helemaal vooraan staan, waar eerst de pick-up stond en dan kunnen we eindelijk de troep opruimen.

Maar we zijn dan nog niet klaar. De winterbanden van de Touring kunnen er weer af, ik verwacht geen sneeuw meer, en de zomerbanden er op. Ik kom niet aan de tijd van een beetje Formule 1-team, maar binnen het uur zijn 4 wielen verwisseld en zitten de zomerbanden op de auto.

En dan kunnen we eindelijk met de Z3 naar het huis van Carl. Of toch niet. Nee, want ik rij eerst nog langs de wasplaats om de Z3 eens goed schoon te maken en het zout van die ene rit eraf te spoelen. Dan kan deze bij Carl op de oprit en zijn we wat autogebeuren klaar voor de OCV-Lenterit. Wel eerst nog boodschappen doen voor het weekend. Daarna maak ik de Z3 van binnen nog schoon. Helemaal droog is de Z3 ook nog altijd niet onder het tapijt. De föhn er nog maar eens onder houden. Moe maar voldaan belanden we aan het eind van de dag op de bank en dan moet het evenement nog beginnen!

Victoria verschijnt ruim voor negenen zaterdagochtend bij Carl. Net na negenen vertrekken Carl, Victoria en ik met de DAF naar Ermelo. We starten bij Wincoop, een truckrestaurateur. Daar is het al een drukte van belang. Overal staan klassieke vrachtwagens en in de hal is er koffie, thee, broodjes en kan ik me inschrijven. Daarna begin ik gelijk onze goede bekenden lastig te vallen met de flyers over ons Of Beamers and Men team en de Baltic Sea Circle. We zoeken nog altijd sponsoring voor Wens op Wielen. Victoria heeft inmiddels onze goede bekenden Fokke en Tjitske al gespot.

Rond half twaalf doet Gert een welkomstwoord en mogen we in een lange stoet vertrekken. Carl mag mee met waarschijnlijk oudste auto van vandaag een Mercedes-Benz L3500 uit 1952. Victoria neemt bij mij in de cabine plaats als navigator, maar heel veel te navigeren zal er wel niet zijn. Wel veel te fotograferen overigens, want onderweg komen we elkaar weer eens tegemoet en dat is altijd leuk voor een foto. Carl, Fokke en Tjitske rijden te ver achter ons om ze te kunnen fotograferen. Waarschijnlijk zijn ze bij de start weer te aardig geweest en heben iedereen voor laten gaan. De auto's die naast hun bij het vertrekpunt stonden zijn we wel tegemoet gereden.

Helaas is er geen officieel pauzepunt, maar waarschijnlijk moesten er toch een aantal een plaspauze houden, dus in de polder staan we op een rustig weggetje een kwartiertje stil.

Uiteindelijk bereiken we het eindpunt, Bouwheer in Zeewolde. Hier worden we getrakteerd op een broodje bal, erwtensoep en wat te drinken. Alle Kikkerdaf’s worden op een rijtje gezet voor een leuke foto. Aan het einde van de dag rijden we met de DAF weer naar huis. Helaas ben ik de sleutel van de Touring vergeten, dus we moeten eerst nog even langs het huis van Carl. Dan naar de stalling. De DAF kan niet gelijk naar binnen, het zal ook eens niet zo zijn! Er staat nog een trekker die niet wil starten in het gangpad. Onder het toeziend oog van belangstellenden die de DAF zagen rijden en Carl en Victoria en samen met de stallingseigenaar en een heftruck trek ik de trekker aan, zodat deze loopt en uit de weg gereden kan worden door de stallingseigenaar. Nu kan de DAF naar binnen. Als de DAF op zijn plek staat kan het zeil er weer overheen en laten we Victoria de rest van het wagenpark in de stalling zien. Tenminste iets wat op auto’s lijkt onder hoezen. Daarna kunnen we dan opnieuw naar Carl zijn huis. Ditmaal met de Touring. Hier nemen we afscheid van Victoria. Zij gaat weer naar huis. Carl en ik pakken onze spullen en gaan met de Z3 naar mijn ouders voor de Paasdagen.

Nee, even de auto uit de garage rijden, naar een evenement rijden en na afloop de auto weer in de garage rijden zit er bij ons niet in!


Het wagenpark van J.A. Timmer op een rij.


Op Facebook was met name de rechterflank populair.


De oude auto van onze ouders, een VW Jetta uit 1986. Hij rijdt nog steeds.


Duitse stationcars uit 1990. Allebei een 1.8 liter benzine motor, maar verder nogal verschillend.


De ene met een in de lengte geplaatste 4 cilinder met achterwielaandrijving en veel "freude am fahren". De andere een dwarsgeplaatste 4 cilinder met voorwielaandrijving en veel heel veel ruimte.


Wat doet Carl nou? Aankomst in Ermelo. (FOTO VICTORIA)


Ik zoek een plekje. (FOTO VICTORIA)


Aankomst bij Wincoop in Ermelo.


Er zijn al veel deelnemers gearriveerd.


We lopen langs het hele spul.


Bijna helemaal achteraan de Kikkerdaf van Fokke van den Akker.


Carl mocht mee met deze Mercedes-Benz L3500 uit 1952. De eigenaar zit in het bestuur van de HAV. Altijd handig voor later zulke connecties.


Handzaam formaat. (FOTO VICTORIA)


Een DAF personenwagen mag ook gewoon meerijden.


Grote diversiteit aan trucks.


Met natuurlijk veel DAF.


Mooie combinaties van Ruig uit Oostzaan.


Speciaal voor Johan. (FOTO VICTORIA)


de oudste auto, maar deze rijdt niet zelf. Een Chevrolet.


Uit Stiens. (FOTO VICTORIA)


De auto's vooraan in de stoet. O.a. de DAF van Gert Kattenberg.


de vrouwen kijken het van bovenaf eens aan.


Het ziet letterlijk zwart van de mensen. (FOTO VICTORIA)


Carl en ik maken een praatje. (FOTO VICTORIA)


Gert Kattenberg bedankt Wincoop. (FOTO VICTORIA)


Gert is nog iets vergeten te vertellen. (FOTO VICTORIA)


Carl, Jos en Tjitske. (FOTO VICTORIA)


Een filmpje bij Karel Hoogendoorn bekijken. (FOTO VICTORIA)


de auto's van het bedrijf van het eindpunt, Bouwheer. (FOTO VICTORIA)


Ad Verkaik zet ons bij vertrek nog even op de foto. (FOTO VICTORIA)


We komen de stoet tegen. Vooraan Gert Kattenberg. (FOTO VICTORIA)


Arie v.d. Vliet. (FOTO VICTORIA)


Citroen. (FOTO VICTORIA)


Karel Hoogendoorn en Ad Verkaik in de Bedford.. (FOTO VICTORIA)


Voormalige auto van Peter en Sabine Geurts. (FOTO VICTORIA)


Mooie Volvo combinatie. (FOTO VICTORIA)


Onderweg bij het spontane pauzepunt.


De DAF A1600 van Visbeen en mijn DAF A1600.


de DAF van Visbeen onderweg in de polder na het pauzepunt. (FOTO VICTORIA)


de auto's van Bouwheer. (FOTO VICTORIA)


Alle Kikkerdafs worden op een rijtje gezet.


Tjitske komt aanrijden en sluit aan.


Het is met name rood wat er kleurt.


Afhankelijk van de motor en de aandrijving verschilt de hoogte van de cabine op het chassis.


Er is er ook geen een hetzelfde.


Nagenieten met een broodje bal, erwtensoep en drinken. Vlnr: Victoria, Tjitske en Fokke.


Ik help de stallingeigenaar met het aanslepen van de trekker. (FOTO VICTORIA)


Even een sleepje en hij doet het. (FOTO VICTORIA)


Carl inspecteert het wagenpark. (FOTO VICTORIA)


Wat stuntelen met zeil, touw en een ladder. Dit ziet de trouwe websitebezoeker normaal nooit. (FOTO VICTORIA)


Zeil er weer over. (FOTO VICTORIA)


We sluiten de deuren. (FOTO VICTORIA)

Dank aan Wincoop, Bouwheer, Gert Kattenberg, Wim van den Brink, Victoria en alle anderen die er een succes van hebben gemaakt.



terug terug

   Evenementen:



    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007