dafenz3                        dafenz3
     HOME DAF Z3 100E t2a Touring Modelauto's auto's in de familie Gastenboek Onlangs ook nog gezien!

OCV - Verrassingsrit

zaterdag 14 oktober 2017

Jelle en Jos laten zich niet uit het veld slaan.

Dit keer heb ik mijn Of Beamers and Men teamgenoot Jelle Hagen meegenomen voor de OCV-rit. Voor Carl en mij begon het al op vrijdagavond. Tijdens de OCV-Herfstrit had het alleen maar geregend en de DAF was er toen niet schoner op geworden. Vrijdagavond samen met Carl de DAF uit de stalling gehaald en na het voltanken gelijk doorgereden naar de wasplaats. De muntjes waren net op en de DAF enigszins schoon, toen mijn andere Of Beamers and Men teamgenoot, Ed Postma, polshoogte kwam nemen. Ed bij de wasplaats, dat verwacht je niet. Ed kent het woord autowassen niet en ziet er het nut niet van in.

Zaterdagochtend vroeg op, want we hadden met Jelle om 9:00 bij Stubbe transport in Gouda afgesproken. Carl ging ook mee en als dank daarvoor mocht hij op de heenweg rijden. Net na negenen kwamen Carl en ik bij Stubbe transport aan en verwelkomde Ad Verkaik ons met een brede lach. We moesten de auto iets verderop parkeren, want er werden ruim 150 trucks verwacht, een ongekend succes! Na het inschrijven hebben we een kop koffie met stroopwafel gehaald en niet veel later verscheen Jelle ten tonele. Inmiddels stroomden de trucks binnen. het mooie weer deed de rest en het werd druk en vooral erg gezellig.

Gert Kattenberg vond dat het rond 11:00 tijd werd om iedereen op pad te sturen. Hij spoorde het publiek aan om naar de wasstraat te komen en hijzelf klom op de trap voor een beter overzicht. Gert heette iedereen welkom en trok Ad Verkaik, de uitzetter van de verrassingsrit, naar voren, nou zeg maar, naar boven.

En dan konden we op pad. Jelle moest nu zijn taak als bijrijder waarmaken, maar hij had al snel door dat hij zich voorlopig nog niet ongerust hoefde te maken. De trucks voor ons zouden niet zo snel uit het zicht verdwijnen en hij hoefde dus nauwelijks als navigator op te treden. De route ging langs Woerden, Wilnis en Mijdrecht. Bij Van Schie in Mijdrecht was een pauze ingelast. Op het ruime terrein was genoeg ruimte voor de 150 trucks en daarnaast was ook het een en ander te zien. Een beetje creatief parkeren en iedereen vindt een plekje. Wim van den Brink had gezorgd voor een slaatje en een blikje drinken. De fotografen konden met een bakje omhoog getakeld worden, zodat ze de mooiste foto's van bovenaf konden maken.

Tijdens het tweede deel van de route kreeg Jelle het al iets warmer toen we na doorkomst Zegveld, met langs de route de VW-garage van Andeweg en de DAF's van Verhoef, vlak voor ons de brug open ging. Het duurde wel even voordat het lokale vaarverkeer was gepasseerd en toen waren natuurlijk de trucks voor ons al lang uit het zicht. Maar Jelle liet zich niet uit het veld slaan en pakte de route kordaat op. Zelfs het lange lint vrachtwagens achter ons kon hem niet van zijn stuk brengen en zonder een enkele fout kwamen we aan bij het eindpunt, het museum van Rinus Snel in Gouda.

Rinus en Ad hadden gezorgd voor twee dingen die de feestvreugde nog verder vergrootte, een patatkraam en het shantykoor de Vlister Zangers. Iedereen kreeg bij binnenkomst een zak patat, een bal gehakt en wat te drinken en men kon daarna doorlopen en het museum van Rinus Snel bekijken. Op het moment dat ongeveer de helft van de trucks binnen waren, begon het shantykoor met hun optreden. Naarmate er meer deelnemers binnenkwamen werd het gezelliger. Uiteindelijk kreeg het koor de OCV-ers aan het dansen. Dat is nog niet eerder gebeurd bij de OCV.

Al met al was het een meer dan geslaagde verrassingsrit, die de naam verrassingsrit zeker eer aandeed. Helemaal top Ad, Ina, Rinus en alle andere vrijwilligers die deze dag mogelijk hebben gemaakt. Jelle en ik hebben nog even de stressbestendigheid getest. Na afloop moesten we de auto van Jelle nog even ophalen die bij het beginpunt stond, circa 5 straten verderop. De auto vinden was geen probleem, maar omdat er een weg was afgesloten konden we daarvandaan niet gelijk Gouda uit en moesten we weer via het eindpunt naar de snelweg. Ik dacht dit wel zonder navigatie te vinden, maar op weg daarnaartoe misten we een afslag en kwamen we in het hart van Gouda terecht. Via de smalle straatjes langs de grachten van Gouda wisten we door goed stuurmanswerk van mij en de navigeercapaciteiten van Jelle de A12 weer te bereiken. De route tijdens de Baltic Sea Circle komt wel goed. Daar heb ik alle vertrouwen in. Jelle en ik raken op elkaar ingespeeld.


Carl maakt samen met mij de DAF schoon op vrijdagavond.


Ed en Henriet rijden (toevallig?) langs.


Carl en ik zijn aangekomen in Gouda. Het is stralend weer.


Al snel staan we niet alleen. Mooie Hanomag-Henschel F45P uit 1972.


Ad had de Bedford melkauto wel op een hele mooie plek geparkeerd.


"Wat weegt dat nou nog Ad?"


Maar het is een plaatje.


Line-up van de diverse trucks en merken van Stubbe transport.


Dit zijn de eerste deelnemers, maar langzamerhand stroomt het terrein vol.


Gert roept iedereen tot de orde.


Gert haalt Ad Verkaik er gelijk maar even bij.


De man in het roze shirt is Rinus Snel.


Ad wordt al bedankt voor al het voorwerk.


De wagens van Kattenberg. We kunnen gaan rijden.


Ook Jelle en ik maken ons op om te starten, net als de buurman.


Inmiddels zijn we bij het pauzepunt. Hier komt Terlouw met de Scania het terrein op rijden.


Fraaie Mercedes-Benz 2235 L uit 1987 van Simon Loos.


Rijtje kranen van Van Schie.


En de auto's blijven maar binnenkomen. Hier een DAF A1600DD360 uit 1968.


DAF Torpedo A16DD516 uit 1968


Nog een DAF Torpedo A13DA413 uit 1972, deze is van Johan v/d Zand.


Hans Horlig met zijn DAF 1300.


DAF V1600 van Brunekreef.


Mooie DAF vuilniswagen, tyoe G1500P325 uit 1958.


Kenworth.


Nog een Bedford melkauto, deze is van Kees de Pater.


de Scania's van Lewiszong.


DAF 46 stationwagen van Arie.


Fokke en Tjitske met de DAF.


Ina Verkaik heeft het druk met fotograferen.


DAF 2800 van Arie Groeneveld.


De slaatjes met drinken worden uitgedeeld.


Genoeg voor ruim 300 man.


Dat gaat er wel in.


En al snel staat er een lange rij.


In lange rijen staan de voertuigen opgesteld.


Luc Stolk met een Volvo F10 en Terlouw met een Scania.


Als iedereen een beetje meewerkt en creatief parkeert heeft iedereen een plekje.


Wegkomen is straks een ander verhaal.


Maar dat zien we dan wel weer.


Bedford en Scania gebroederlijk naast elkaar.


He, die rode DAF weer!


DAF Torpedo van gebroeders 't Lam.


Pontons in grootte hoeveelheden.


De fotografen kunnen nog de lucht in. Dat is een voordeel van een kraanbedrijf.


Mooi overzicht tijdens de pauze bij Van Schie.


Drukte van belang.


Bloemenauto's.


Volvo's van Den Hartogh.


Daar zitten nogal wat filters op.


DAF's van 't Lam.


Ad Verkaik neemt de situatie in zich op vanuit de lucht.


Maar alles is oke. Het staat er mooi bij.


Van Schie krijgt een mooie betonwagen.


Even poseren voor de foto.


Carl verdiept zich ondertussen in de variomatic. Pookje naar voren is vooruit, pookje naar achteren is achteruit. Toch?


Met Carl achter het stuur vertrekt de DAF 46. De eigenaar zelf is naar de achterbank verbannen. Rechts voor Ad vd Mierden.


Jelle en ik gaan ook weer rijden.


En worden op de foto gezet door Tjitske.


Net voor onze neus gaat de brug open. Jelle en ik zijn de eerste in een lange rij.


Jelle moet nu aan de bak en navigeren. Hij zoekt alvast op waar we zijn.


De achtervolgers.


Strak parkeren bij het eindpunt.


Hier komen we voorlopig ook niet meer weg.


Kattenberg heeft een mooi plekje gevonden.


Scania met neus van Stubbe.


Binnen een leuk automuseum met hier twee Hanomag-Henschels.


Volkswagen T1.


Shantykoor de Vlister Zangers staat al klaar.


Maar ik bekijk nog even de groente- en fruitwagen.


Vooroorlogse Fords.


A Fordje.


Scania 50.


Vlnr: Opel Manta, Nissan Silvia 1.8 Turbo en Mercedes-Benz 180.


Overzicht van een van de hallen.


Speciaal voor Johan.


Peugeot 201.


Buiten nog een aantal ex-militaire DAF's.


Deze opbouw heb ik niet eerder gezien op een DAF YA4440.


MAN.


En even verderop nog een rijtje DAF YA's.


Ook Ad Verkaik en Rinus Snel krijgen een betonauto.


Gert vraagt nog even aan Ad of alles naar wens is.


En het shantykoor gaat weer van wal.


Tjitske maakt een foto.


Is nog lastig zo te zien.


Wim doet niet zo moeilijk en blijft er gewoon bij staan.


Gert bedankt iedereen.


Met name Ad en Rinus.


Die er beiden zichtbaar lol in hebben gehad vandaag.


En Gert jut beiden nog even op.


Ook de vrouwen worden niet vergeten.


En dan krijgt het Shantykoor de deelnemers ook nog aan het dansen.


Dat is nog nooit eerder vertoond bij een OCV-rit.


De lezer begrijpt dat dit een zeer geslaagde OCV-verrassingsrit was.


We fotograferen nog even een Ovaal,


En de DAF 46 waarin Carl mocht rijden.


En zie dan je auto maar weer van zijn plek te krijgen. Dat duurt even.


Maar als het dan gelukt is, rij ik naar de losinstallatie. Carl maakt een praatje met Fokke.


Ik zet ik mijn DAF nog even onder de losinstallatie. (Gelukkig hadden we de DAF wel schoongemaakt.)


Zo die staat daar mooi.


Een Ford Thames passeert.


En een mooie rode DAF.


Opnieuw een foto gemaakt als de anderen gepasseerd zijn.


Jelle Carl en Jos.


Ook nog maar een foto van boven.


He, weer die rode Kikker.


Fokke, Tjitske, Carl, Jelle en ik, We zijn weer eens de laatsten. Carl en Fokke zijn nog niet uitgepraat.



terug terug

   Evenementen:


    2016

    2015

    2014

    2013

    2012

    2011

    2010

    2009

    2008

    2007